Työnhaku vaatii rutosti
aikaa ja hermoja. Sen lisäksi pitäisi uhkua itsevarmuutta ja luoda Curriculum
vitae, ansioluetteloiden ansioluettelo, joka peittoaa kaikki ne +200
kanssahakijaa. Ulosanti paperilla tulee olla myyvä, muttei tyrkky. Sama koskee
ulkonäköä, koska kuvahan on aina kiva ylläri, ja nykyään oikeastaan pakollinen.
Hakemusta kirjoitetaan mahdollisesti useampi tunti ja se lähetetään eteenpäin
euforisessa fiiliksessä kuvitellen, että tällä lähtee ainakin se
haastattelupyyntö jos ei muuta. Sitten odotetaan enemmän tai vähemmän. Se jää
ilmaan leijumaan, meinaan rekrytointihiljaisuus. Tunnetta voisi verrata
sokkotreffeihin, jonne on pynttäydytty tuntikausia korkein odotuksin: paikan
päällä huomaat sitten, että treffikumppani ei ole edes vaivautunut paikalle. Pahoitteleva
tai neutraali viesti saapuu noin kahden viikon, välillä vasta kahden kuukauden
kuluttua ohareista.
Ensimmäiseksi iskee
järjetön ärtymys: ymmärtävätkö ne ollenkaan, paljonko olen vuodattanut
verbaalista vertani päästäkseni edes keskustelemaan mahdollisuudesta?!
Seuraavaksi tulee pohdittua, että kenties kyse on epäpätevyydestä, ehkä
tietynlaisen kokemuksen puutteesta. Jos oikein harmittaa, niin mieleen hiipii
väkisinkin, onko hylkäyksen syynä joku niistä, mikä ei saisi olla: ikä,
sukupuoli tai perhetilanne. Moni työnhakija arvostaa ihan oikeaa tietoa eli
sitä, mitä jatkoon päässeiltä tai valituilta on haluttu, jolloin tietoa voisi
hyödyntää seuraavissa työnhauissa. Silloin voisi suoraan miettiä, että yritänkö
hankkia kokemusta, tarvitaanko lisäpätevyyttä vai pitäisikö hakupapereita vielä
hiukan hioa?
Pakkien antaminen
työnhakijalle on taitolaji ja sen voi tehdä myös hienovaraisesti, jättäen hyvän
kuvan työtä tarjoavasta tahosta. Ensisijaisesti huomio on toki jatkoon
päässeissä ja valittavissa henkilöissä, mutta mikäli työnantaja haluaa jättää
jälkeensä inhimillisempää yrityskuvaa, hylkäysviestit kannattaa lähettää niin
pian kuin vain voi. Parhaat pakit olen saanut yritykseltä, joka viestissään
kiitti saapuneista hakemuksista, kertoi pääpiirteittäin heidän saamistaan
hyvistä hakemuksista, kertoi hakijoiden määrän, ilmoitti, etten ole jatkossa ja
kiitti vielä lopuksi hakemisesta. Tämän lisäksi viestin loppuun oli koottu
vielä ranskalaisilla viivoilla muutama työnhakuvinkki, jolla välttää pahimmat
hakemusmokat. Tällä toiminnalla yritys varmisti sen, että heillä riittää
jatkossakin motivoituneita hakijoita, sillä kukapa ei haluaisi työskennellä
yrityksessä, joka pitää ulkopuolisistakin noin hyvää huolta! Pienikin
huomioiminen pyyhkii mielipahaa pois. Nopean viestinnän tekee yrityksestä
empaattisen: siellä on joku, joka on kuullut minua ja viitsii vielä ilmoittaa.
Koskaan ei ole kivaa
hävitä kilpailussa. Pettymyksessä on aina sijaa lohdutukselle. ”Valinta oli
vaikea.” kuulostaa lohdulliselta. Edes hetken aikaa kuvittelen, että työnantaja
on lukenut hakemukseni ja oikeasti punnitsee valitsevansa minut. Olkoon se
itsepetosta tai ei, mutta ainakin se tuntuu hyvältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti